Svenska Legender

Nej!
Det är inga sånna här gilla-och-gör mig-rik legender som Per Gessle eller liknande skit!
Det här är större och mer betydelsefull musik för den svenska musikexporten.
Förundras en stund så lägger jag upp mer info sen.
Som Jens skulle sagt. Peace Out!

Refused - New Noise




För några år sen. 2006 tror jag det var. Så köpte jag en DVD på nätet. Den kom efter några dagar. Jag kokade mig en kopp kaffe, gjorde två ostmackor och tryckte på Play. En vintermorgon lärde jag mig lite mer om ett band med hjälp av DVDn Refused are Fucking Dead.


Bandet bildades i Umeå i januari 1992 med Dennis Lyxzén, David Sandström, Pär Hansson och Jonas Lidgren som medlemmar, släppte även sin första demo Refused samma år. Under hela sin levnadstid hann bandet släppa ytterligare en demo, 5 EP-skivor, 3 album. 1996 spelade även gruppen in en låt med Thomas Di Leva till förmån för Nordiska Samfundet mot Plågsamma Djurförsök (idag Djurens Rätt). De splittrades på hösten 1998. Bandet blev väldigt omtalade för sina revolutionära texter som främst handlade om marxism, djurrätt och så kallat straight edge, ett liv fritt från droger/alkohol.

Bandets ena gitarrist Kristofer Steen är nu regissör och gjorde dokumentären Refused Are Fucking Dead där man får följa bandet under deras sista turné. Dokumentären släpptes 2006 på DVD på Burning Heart Records.

Dennis Lyxzén växte upp i Vännäs strax utanför Umeå. Första bandet Lyxzén var med i var Garbage Pailkids som basist. Första skivsläppet var en EP med hardcorebandet Step Forward, som sedan ombildades till det mycket mer inflytelse- och framgångsrika Refused. Under sin tid i Refused blev han bekant som företrädare för bland annat veganism i svenska medier. Sedan Refused splittrades 1998 spelar han i bandet The (International) Noise Conspiracy, Invasionen, som började som ett sidoprojekt under namnet The Lost Patrol och AC4.

 

Tillsammans med bland annat Inge Johansson från The (International) Noise Conspiracy och Stefan Granberg från Randy driver Lyxzén skivbolaget Ny våg, och en punkklubb med samma namn som brukar arrangeras på krogen Scharinska i Umeå.


Trots sin korta livstid så lämnade Refused ett stort avtryck i sin genre. Nutida band som Paramore och Billy Talent har sagt i både intervjuer och på scen hur mycket Refused har betytt för dom och deras musik.




Kommentarer
Postat av: lucke

Hejsan! Anmäl dig till dagens blogg om du vill :P

2010-11-19 @ 10:23:57
URL: http://modegrabben.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0