En låt mitt i natten

Om rocken har en röst så skulle jag säga att den låter precis som Chris Cornell. Soundgarden i all ära. Dom kom med många bra låtar som t ex Black Hole Sun. Men när mangel-maskinen Rage Against the Machine vart av med sin sångare Zack De La Rocha, föreslog producenten Rick Rubin senare att de skulle jamma med Chris Cornell för att "se vad som händer". Det hela fungerade perfekt, och man började spela in i studion i maj 2001 då man skrev 21 låtar på 19 dagar. På detta vis skapades gruppen Audioslave.
2001 slogs två supergrupper slogs ihop och skapade tre album som har gjort avstamp i musikvärlden. Gruppen hade ju en väldigt stor fördel när båda grupperna innan hade byggt upp en väldigt stor publikskara. Suceén var ett faktum med den första skivan Audioslave (2002).

Gruppen består utav Chris Cornell (sång), Tom Morello (gitarr), Tim Commerford (el bas) och Brad Wilk (trummor).
Alla dessa medlemmar bemästrar sina instrument väldigt bra. Men snäppet över dom andra är ändå gitarr-guden Tom Morello. Hans improviserade gitarr-solon har alltid fått mig att häpna. Han kan få publiken att hoppa till ett maffigt gitarr-riff för att sedan få en i chock med sina annorlunda gitarr-solon.

Jag och min kusin Röd låg och kollade på tv en kväll för länge, länge sedan. Vi hade så gott som givit upp hoppet för att Mtv skulle visa en bra musikvideo igen, någonsin. Men när kvällen var som mörkast, när julmusten började att ta slut, när ögonlocken var som tyngst så dök den här videon upp.



Låten heter Like a Stone och finns på bandets första skiva. Audioslave släppte även sedan
  • Out of Exile (2005)
  • Revelations (2006)
För att sedan gå skilda vägar igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0