En underbar konsert

I september 2008 så var det första gången som jag skulle få se ett band som både jag och min kusin fattat mycket tycke för den senaste tiden. Spelningen var så pass bra så vi tog med oss en massa människor nästa gång dom kom till Sverige.
Jag och mina två kusiner packade våra väskor och åkte ner för att ta det lugnt i Stockholm och kolla på Coldplay. Ett brittiskt band som har släppt fyra fantastiska album. Det kändes smått overkligt när vi klev in i Globen och började söka efter våra platser.
Förbandet minns jag inte i denna stund var det hette, men det är väl aldrig särskilt tacksamt att vara förband åt ett så pass stort band som Coldplay. Chris Martin har enligt mig en av dom bästa sångröster på denna jord och är en grym musiker.
Förbandet klev av scenen och roddarna sprang och slet i sladdar och kablar och rullade bort det lilla trumsetet som använts och drog fram ett som såg ut att vara dubbelt så stort. Dom påminde mig lite grann om mössen i Askungen. Ordnar inför den stora galakvällen åt en grupp som slitit hårt att komma dit dom är idag.
T ex så hade en trummisen, Will Champion aldrig spelat trummor innan han började i bandet. Han hade börjat sin musikaliska karriär med en gitarr, sedan övergått till bas och piano. Nu bemästrar han ett helt annat musikaliskt verk i detta stora band.
Coldplay har skapat en "alla för en"-regel som dom har blivit inspirerade utav sina konkurreter R.E.M och U2. Alla i bandet delar lika på all vinst som bandet gör och om en medlem börjar använda sig utav tyngre droger sparkas dom. Will sparkades men fick komma tillbaka till bandet efter sin problematiska period med alkohol.

Nu håller bandet på att planera och skriva kommande platta. Rykten säger att bandet skulle lägga av efter den senaste turneén. Men den vart istället en nystart för bandet som hittade glädjen i det dom gör och har åstakommit. På deras tredje suceé-album X&Y finns en låt som jämt får mig att se världen med nya ögon. Som får mig att vilja springa så fort jag bara kan och ta ett glädjeskutt.
När den här låten spelades på Globen den kvällen i September så var det magi i luften.

Fix you


Spelningen sommaren efter var också otroligt grym. Min syster fick se sin bästa konsert hittills. Hon pratar fortfarande mycket om den.
Kommer dom till Sverige igen så ska ni få ett tips.
Missa dom inte!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0