Ett tips till er?

Min idé med den här bloggen var ett inspirera mina läsare med lite skön musik och att bli inspirerad. Hela tiden när jag sitter mig och ska skriva ett nytt inlägg lägger jag band på mig själv. För att inte lägga ut något som jag är helt bombsäker på att alla har hört, men som jag ändå vill skriva en snutt om.
Nu bryter jag mot det här av en anledning. Men jag har två.

1. Jag måste bara få skriva om detta band.
2. Jag tänker lite naivt och säger att alla har nog inte hört detta band.

Välj själv vilket som passar.

Men detta band har jag sett tre gånger bara i år. Men det är verkligen live som dom gör sig bäst. När man står på ett svingande golv på Aveny och ser detta 11-manna band står och ger allt som har på scenen. Så kan man inte mer än ryckas med i deras underbara rocka-svinga-tröja-tjurrusnings-musik.

I mitten av 90-talet spelades mycket musik på Stockholms ungdomsgårdar. Olika band och musikstilar ställdes mot varandra på samma scen under samma kväll. Konkurrensen om publikens uppskattning manade banden till att överträffa varandra. Vilket låter som en dröm om man står i publiken och får se band på band som försöker överträffa varandra.

Det var i denna miljö som bandmedlemmarna i Hoffmaestro & Chraa möttes, då de spelade i olika grupper. Medlemmarna höll kontakten och kom att bli nära vänner. Trots att de inte officiellt hade något band ihop jammade de ofta på fester och ute i parkerna. Det var dock först 2004 som de skapade 11-mannabandet Hoffmaestro & Chraa.

Genombrottet kom ett år senare med den publik- och kritikerrosade långfilmen Stockholm Boogie, som skrevs, regisserades och skådespelades av några av bandets grundare. Deras nyskrivna musik kom att spela en central roll i filmen.

Visst finns det många låtar som förtjänas att lyftas fram mer än just den här låten. Men den känns som det självklara valet med tanke på årets Drakbåtsfestival. Då mina nära och kära fick coverbandet att spela den här låten till mig på min födelsedag.

 

 

Låten heter Highway man och finns på bandets debutskiva The Storm.

 


Kommentarer
Postat av: carrobarro

glömmer aldrig din min den kvällen :D

och glömmer heller aldrig dig på deras konsert på aveny... den första man ser är en dundersvettig duracellkanin, joakim höglund, mitt i publiken! Såååå roligt! :D

2010-10-19 @ 21:42:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0