Lokala förmågor 2#

Gokväll allihopa!

Nu har jag tänkt göra en liten följetång i min blogg. Man vill ju dela med sig av en hemorts förmågor. Sen känns det ju riktigt skönt när alla banden är jäkligt bra också. Det här bandet som jag tänkt skriva om nu är en vålnad eller ett fenomen inom musikvärlden. Bandets medlemmar består utav min hemorts två största band. Jag har bestämt mig för att skriva om nog mitt personliga favoritband hemifrån. Blowball!

1996 startade Tomas Wallin, Mattias Larsson & Peer Blowball. Före det spelade dom i olika band med olika musikaliska stilar. Samma år släpper bandet sin första demo Jedi Masters, en 5-låtars demo kassett. Den såldes i 200 ex på mindre än ett år och bandet spelades för första gången på P3.
Året efter släpper Blowball sin första CD, Barf at the Moon. Albumet innehåller 8 låtar. Skivan säljer alla sina 500 kopior. Skivbolagen börjar att få upp ögonen för bandet, men ingenting händer.
1998 släpper bandet sin älskvärda platta Refrigerator. Bandet fortsätter i samma sköna punk-anda med låtar som My Misery och Confused (Used part II). Men skivbolagen kommer inte med något tillräckligt bra erbjudande. Trots det flitigande spelandet på radion. Bandet har ju band som Millencolin och Refused att slåss mot. Så konkurrensen om publikens gunst var inte den lättaste.

1999 lämnar trummisen Peer bandet och ersätts av C-G. Samma år ställs bandet mot, i sin karriär största motgång. Bandet förlorar dom pengar dom lagt på att göra sin första fullängdare. Studion går i konkurs och ägaren går under jorden. Men 2000 medverkar Blowball på samlingsskivan Played Out, som Tomas (Sångare och bas) har producerat. Bandet har även förstärks med Corrodeds front man Jens Westin på gitarr. 2001 är året då allt börjar ljusna för bandet. Tomas drar igång sitt skivbolag, Diesel Wing Records och bandet släpper sin tredje skiva Vibe med 5 låtar. Sen går bandet under jorden. Eftersom att medlemmarnas andra band börjar att slå igenom riktigt stort.

Men 2006 händer något efterlängtat. Efter stor efterfrågan återuppstår Blowball släpper sin fullängdsskiva Phoenix med den nyaste trummisen Niklas Källström. Dom visar att dom fortfarande har kvar sin starka punkådra och gör likt Jesus, att dom återuppstår under flera påskar efteråt och spelar live på hemorten. Men på senare tiden har även det avtagit när banden har fullt upp med andra projekt.
Men här har ni ett smakprov på deras gamla guldkorn.

Blowball - I'm Sorry



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0