Jens val

Jag har två goda vänner som heter Jens. Båda Jens är i samma ålder, gått i samma klass, ungefär lika lång och spelat i samma innebandylag. Det är knappt så att vi andra kan skilja dom åt. Det finns ett sätt. Vi kallar dom för den hårda Jens och den mjuka Jens. Ni förstår snart vilken Jens som har kommit med tips om en grupp.

Dark Tranquillity är dock värd att uppmärksammas. Tillsammans med In Flames och At the Gates så var dom skaparna av fenomenet melodisk death metal eller The Gothenbourg Sound. Alla tre banden kommer ursprungligen ifrån Göteborg och det var där allt började 1989.
Dark Tranquillity
började ursprungligen med In Flames frontman Anders Fridén som sångare. Men deras nuvarande sångare Mikael Stanne var från början sångare i just In Flames. Bandet har sen 1993 hunnit att släppa 10 studioalbum och håller även på med sitt elfte.

Skillnaden mellan dom två banden tycker jag är att Dark Tranquillity känns mörkare och tyngre. In Flames har dragit upp tempot och känns lite mer melodiska. Mitt hjärta klappar för In Flames. Men hade inte Dark Tranquillity funnits så hade inte dom varit det band dom är idag.

Så kommer vi till låt tipset.

Jag fick en radda av låtförslag från den hårde Jens. Jag har suttit och lyssnat på dom i några dagar nu och även lyssnat på andra för att se om han möjligtvis missat nåt. Inte då, Jens hade tagit fram många guldkorn. Men den här föll mig mest i smaken.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0