Skivrecension

Äntligen! Jag säger bara äntligen som man har väntat. Musikåret 2012 går in på en topp 3 med 3 kanon band som släpper en platta i år. En skiva har anlänt och två till är på väg. Men vi startar med att skriva om det bandet som har gjort störst inflytande på mig.

Efter mycket bråk i domstol och med skivbolag så har äntligen The Hives släppt sin platta Lex Hives.
Det känns inte så rättvist att jag ska betygsätta den här plattan. The Hives kan ju inte göra nåt fel eller dåligt i mina ögon. Fram tills att dom släppte  The Black and White Album, En väldigt spretig skiva. Dom ville testa något nytt. OK, det köper jag. Men det blev allt för mycket. Dom ville så mycket att det blev fel. Inge plattfall, för skivan innehåller ändå hits som TIck tick boom, Try it again och Bigger Hole to Fill.

Men sen när dom ville göra en skiva som lät så mycket The Hives som det bara går väcktes ett ljus i mig. Ett ljus som jag trodde hade nästan brunnit ut, Jag beställde skivan, lyssnade på Go RIght Ahead och såg att 1000 Answers var med på skivan, då fick jag tillbaka hoppet. Det här känns som Tyrranosurus Hives klass på den här skivan. Och tammefan om det ändå inte är det. Fare enough att dom testar lite nytt som på den förra skivan med låtar som I Want More, Without the Money och My Time Has Coming. Men dom har ändå satt sin stämpel på det den här gången. Inte släppt in för många kockar för att röra om i soppan. Nej den här gången har reglat köksdörren, slipat kökskniven, fileat bort slagget och serverat något i världsklass.

Det låter rått, det låter skitigt, det låter äkta och det låter övertygande. Inte som Veni Vidi Vicious, men som ett band som visar att dom fortfarande är kungarna på tronen.

Thank you for saving Rock n' Roll

Betyg: Lex Hives +++++