Svirecension 2012 #2

Äntligen så var det September! Månaden då skiva nummer två släpps detta underbara musik år! För någon vecka sen så trillade Billy Talents nya album ner på mitt hallgolv. Sen dess har jag nästan maniskt lyssnat igenom varje låt för att se om dom fortfarande håller efter att dom gjort klar sin album-trilogi.
 
 
För att göra ett tydligt avslut på sin trilogi som jag nämnde nyss så valde dom att döpa skivan till Dead Silence. Tidigare så har skivorna fått namnen I, II och III. Jag måste erkänna att jag känt mig jäkligt orolig inför detta skivsläpp. Deras tre senaste har gått rätt in i hjärtat på mig. Men nu kändes det som att det var dags att utvecklas och testa något nytt. Det är bland det värsta jag kan höra ett band säga. Det innebär oftast att banden släpper en rikitgt kass platta.
 
 Tiden gick och bandet började spela in i studion. Själv bad jag för att dom inte skulle göra samma misstag som många andra band hade gjort. Skivan kom och efter att ha lyssnat på den gång på gång så måste jag säga att dom har gjort ännu ett mästerverk!
Lite nya grejer har dom testat på som ståbas och piano. Men kärnan i det som gör Billy Talent till det dom är finns fortfarande kvar.
 
Deras första singel på skivan Viking Death March har kanske den coolaste titeln på en låt! Vilket även satte ribban väldigt högt för resten utav skivan. Deras andra singel Surprise surprise satte upp ribban några snäpp till. Deras tunga och snabba gung är väldigt speciellt för dom. Det finns så jäkla mycket hits att plocka från den här skivan att det känns nästan som en greatest hits samling. dom har ansträngt sig till sitt yttersta och det hörs verkligen. Gitarristen Ian D'Sa har även tagit på sig att producerat.
 
 
Det är sådan variation på alla låtarna att inte vill skippa bort en enda utav dom. Jag och en vän diskuterade om vilken låt vi trodde skulle bli nästa singel. Men det känns jäkligt svårt att se en helt självklar.
Det kan vara vilken som helst. Nu är det bara att lyssna vidare på plattan och hålla utkik när dom kommer till Sverige igen. Det här får ni inte missa!
 
Skivrecension: Billy Talent - Dead Silence
Betyg: +++++
Bästa låten: Don't Count On the Wicked
 

Don't count on the wicked
är just nu min favorit låt på skivan! Den är helskön rätt igenom!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0